Is uw elektrische installatie voor uw winkelpand of horecaruimte al gekeurd?
Geschreven door Evert den Outer RM op 16 september 2021Arnhem – Bij het huren van een winkelpand of horeca ruimte zijn de kleine lettertjes in de overeenkomst belangrijker dan u denkt. Vastgoedexpert Evert den Outer van BMV Bedrijfsmakelaars neemt u in dit blog mee waarom het lezen van deze kleine lettertjes in het geval van de elektrische installatie zo belangrijk is.
De kleine lettertjes
Steeds vaker gebeurt het dat opstal verzekeraars in hun polisvoorwaarden verlangen dat de elektrische installatie van een bedrijfspand periodiek gekeurd wordt conform de NEN 1010/NEN 3140 keuring. Bestaande installaties dienen geïnspecteerd te worden volgens NEN 3140 en nieuwe installaties volgens NEN 1010. Wordt het pand gebruikt als horecaruimte? Dan kunt u er zo goed als zeker vanuit gaan dat het merendeel van de opstalverzekeraars een periodieke keuring van de elektrische installatie verlangt. Wanneer dit het geval is, staat het vermeld in de kleine lettertjes van uw polis.
Veel verhuurders en ook huurders zijn hier niet van op de hoogte en lezen de kleine lettertjes van hun polis niet. Laten we eerlijk zijn: wie leest de kleine lettertjes nou wel? Toch is het belangrijk om dit wél te doen. Vaak gaat men ervan uit dat alles wel goed zit, zonder zich écht te verdiepen in de details. Wanneer u even de tijd neemt om de kleine lettertjes te lezen, kunt u veel narigheid achteraf voorkomen. Immers, als er brand ontstaat en u kunt niet aantonen dat de installatie gekeurd is, dan zal uw verzekeraar zeer waarschijnlijk niet de schade uitkeren. Als u daarom wel de kleine lettertjes leest, bent u ervan op de hoogte dat het belangrijk is om een periodieke keuring van uw elektrische installatie uit te laten voeren om zo goed mogelijk verzekerd te zijn.
Wat is dan een NEN 1010/NEN 3140 keuring?
De NEN 1010/NEN 3140 normen en voorschriften zijn bedoeld om de veiligheid van uw elektrische installaties te waarborgen. In de NEN 1010/NEN 3140 bepalingen staan normen en voorschriften waaraan de installaties moeten voldoen. Dit kan gecontroleerd worden door daartoe bevoegde en dus gekwalificeerde bedrijven.
Bij wie ligt de verantwoordelijkheid, huurder of verhuurder?
De meeste horeca ruimten zijn verhuurd met als basis een standaard ROZ contract waarbij verhuurders standaard verantwoordelijk zijn voor het casco. De elektrische installatie is hierdoor de verantwoordelijkheid van de huurder. Echter is het wel van belang om in de huurovereenkomst op te nemen dat de huurder verantwoordelijk is voor het overhandigen van keuringsrapporten. Deze rapporten hebben veelal een geldigheidsduur van 5 jaar. Het is dus van belang om ook af te spreken wie er na verloop van de geldigheidsduur van dit keuringsrapport een nieuw rapport aanvraagt en wie verantwoordelijk is voor eventuele ontstane onvolkomenheden welke uit het rapport zijn gebleken.
Wat kost een keuring?
Voor een eenvoudige installatie moet u rekening houden met bedragen van grofweg € 400-700 euro. Dat is dan dus exclusief eventuele gebreken die hersteld moeten worden en de herkeuring welke vervolgens plaats zal vinden.
BMV Winkelmakelaars, partner in Dynamis, helpt u graag verder, ook met de kleine lettertjes!